Навън все още пече слънце и е топло, но първите нотки на есента вече се носят във въздуха. Нямаш ли чувството, че с всяка изминала година лятото се изтъркулва все по-бързо? И как няма, като всяко следващо е изпълнено с все повече ритъм, горещина и емоция!
Винаги съм си мислела, че най-пълноценно можеш да се насладиш на нещо хубаво, само когато то е в контраст с друго хубаво нещо. Именно затова, след трескавото, едва отминало лято, намерих за добре да открия сезона на меките цветове с подобаващо сваляне на темпото.
Beatbucket Mix #4 е дело на Violent Public Disorderaz a.k.a. VPD a.k.a. човека зад българския нетлейбъл за даунтемпо и прашни бийтове – Dusted Wax Kingdom, който за четири години кротко съществуване в топла Варна има вече над 100 издания на артисти от цял свят.
Oсвен че обича истински музиката и е много интересен събеседник, VPD е един от най-добрите български електронни продуценти и саунд-джедаи. Това личи еднакво добре както в собствените му творби, така и в мастерираните от него проекти на други музиканти, а не на последно място и в настоящия микс.
Също така, той е най-грамотният човек, който съм интервюирала до този момент – не особено важна, но изключително приятна подробност.
VPD: През 2003-та, когато си взех компютър и започнах да се самообучавам в техники на семплиране и цифрова обработка на звук.
VPD: Идеята се роди през лятото на 2007-ма, месец след като пуснах EP за финландския нетлейбъл Lo-Kiwi. Тогава реших да направя виртуално кралство, където да издавам и промотирам изпълнители, продуциращи даунтемпо, трип-хоп и абстракт хип-хоп.
VPD: За момента български артисти в „кралството” са Bradata, 2 Bone Giants, BlueMonk, SKILL, Mista 93, Shoto, Virus Inethic. Гост участия в компилации имат Alecek, Mihailness (aka Dubdoer), Georg Hekt. Изключително талантливи хора. Сигурно е вярно, че музиката е отражение на духовните потребности на човек. Мога да кажа, че всички имаме много сходни възгледи и философия и се сработваме много бързо, което е много рядко срещано явление в днешно време.
Всички сме повлияни от стария хип-хоп (изпълнен с фънк, соул и джаз елементи), дал началото на базирана на семпли музика в края на 80-те и началото на 90-те, обожаваме пукащите звуци от грамофонните плочи. Всички признаваме интелигентното семплиране за съзидателна сила, която отваря невероятни възможности. Представи си тон изсвирен от пианист. Сега си представи същия тон като извадка от творба, изпълнена от група музиканти. Фоновият шум от инструментите на останалите изпълнители не само го прави уникален като звук, но и съхранява магията, породена от емоционалния синхрон на тези хора. Опитваме се да свирим с такива тонове, да поддържаме този тип музика жива и да я популяризираме до колкото можем.
B: Цялата продукция на лейбъла ти е лицензирана под CC. Защо избра именно този начин за защита на интелектуалната собственост?
VPD: Всички нетлейбъли използват лицензите на Creative Commons. Това дава свобода и насърчава споделянето и творческото използване на музиката, като позволява на изпълнителите да запазят пълни авторски права върху творбите си и едновременно с това да придобият популярност. Освен това има редица платформи и блогове, които промотират музика лицензирана под CC. През последните години се организират фестивали специално за артисти, които издават за нетлейбъли. Нетаудио културата се развива със светкавични темпове. Това бавно, но сигурно, променя музикалната индустрия.
B: Трябва ли да се правят пари от музика? Могат ли изкуството и бизнеса да съществуват в симбиоза и къде е границата между качественият музикален продукт, който естествено носи приход на производителя си и лишената от естетическа концепция индустрия?
VPD: Музиката може да се създава и за пари и за лично удовлетворение. Симбиозата е когато двете вървят заедно. В днешно време е по-лесно и по-изгодно да си търговец от колкото производител. При изкуството и музиката ситуацията не е по-различна. Имам чувството, че по-голяма част от бюджета на един проект отива за реклама и лансиране на продукта от колкото за самото му произвеждане (продуциране). И сякаш не е важно един продукт да е качествен, важното е да се осигури търсенето му.
B: Да се върнем към музиката – как би описал звука си?
VPD: Балансиран акустично-електронен звук. Стилово – трип-хоп, лоу-фай, абстракт хип-хоп.
B: Знам, че композираш основно със семпли. Как протича създаването на един твой трак?
VPD: Да, използвам предимно семпли. Понякога синтезирам собствени или обработвам до неузнаваемост звуци от виртуални инструменти. Като правило избягвам да семплирам цял такт. Обикновено използвам тонове или кратки фрагменти, взети от различни части на една или повече песни. Така композирам някаква „вкусна” музикална фраза и върху нея после надграждам всичко останало.
B: Разкажи ми малко повече за микса, който си приготвил?
VPD: Мисля, че е приятна селекция от парчета, създаваща атмосфера за релаксиране, чашка уиски и наргиле.
B: Нещо мъдро за финал...
VPD: Много благодаря за интервюто и подкрепата! J Нека сме по-положително настроени!
Няма коментари:
Публикуване на коментар